Myślisz o otworzeniu klubu dziecięcego?
Służę pomocą!
Dziś opowiem Ci w telegraficznym skrócie o krokach, które musisz podjąć, by otworzyć klub dziecięcy.
To jedna z dróg, które może podjąć absolwent naszego kursu opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym .
Inne drogi?
Artykuł jest częścią cyklu poradników: Co dalej po kursie opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym?
W ramach serii możesz jeszcze przeczytać:
Rozwiń listę, by poznać inne artykuły z serii: Co dalej po kursie opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym?
Jak założyć żłobek? [kliknij mnie, jeśli chcesz przeczytać]
Możliwości franczyzy żłobka w Toruniu [kliknij mnie, jeśli chcesz przeczytać]
Lista żłobków w Toruniu [kliknij mnie, jeśli chcesz przeczytać]
Alternatywa dla opiekuna. Praca w Wiosce Dziecięcej [kliknij mnie, jeśli chcesz przeczytać]
Alternatywa dla opiekuna. Praca w żłobku Montessori w Toruniu [kliknij mnie, jeśli chcesz przeczytać]
Zapraszam do lektury!
Zakładanie żłobka a zakładanie klubu dziecięcego różnice
Założenie klubu dziecięcego wymaga mniej formalności. Dlaczego? Wynika to z różnic w funkcjonowaniu żłobka i klubu dziecięcego. Kluczowe różnice?
1. Najmłodsze dziecko w klubie dziecięcym może mieć rok, w żłobku – 20 tygodni.
2. Klub dziecięcy pomieści maksymalnie 20-ścioro dzieci.
Zakładanie klubu dziecięcego krok po kroku
Poniżej wypisuję niezbędne Kroki
Aby założyć klub dziecięcy, należy:
Zarejestruj firmę
Znajdź lokal, który będzie spełni wymagania i sanitarno-lokalowe oraz przeciwpożarowe albo wybuduj/ dostosuj istniejący lokal do obowiązujących wymogów lub wybudować budynek spełniające wymagania określone w ustawie
Zatrudnij kadrę spełniającą wymogi wynikające z przepisów.
Zorganizuj wyżywienie dla dzieci.
Opracuj statut i regulamin organizacyjny klubu dziecięcego.
Uzyskaj wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Zarejestrowanie klubu dziecięcego
W tym punkcie trzeba rozważyć:
jaki rodzaj działalności chcesz prowadzić (jednoosobowa działalność gospodarczą/spółka/spółdzielnia socjalna)
określić PKD ( Twoje PKD to: 88.91.),
wybrać formę opodatkowania (opodatkowanie na zasadach ogólnych/ opodatkowanie podatkiem liniowym/ podatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych)
określić czy chcesz korzystać ze zwolnienia VAT,
zgłosić się do ubezpieczenia zdrowotnego i określić, z jakich ulg chcesz korzystać.
Lokal
To najbardziej skomplikowany krok,
Możesz zdecydować, że wynajmujesz lokal, który już kiedyś pełnił funkcję klubu , dostosować inny lokal do wymogu żłobka... albo zbudować od zera.
Pierwsza opcja jest najmniej czasochłonna.
Musisz zgromadzić dokumentację, która potwierdzi, że lokal jest bezpieczny i dostosowany do potrzeb najmłodszych.
To, czy klub spełnia wymagania sanitarno-lokalowe potwierdza wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W przypadku żłobków - inspektor sanitarny. Musisz także spełnić wymogi PPOŻ, jednak, jeśli Twój klub będzie liczył do 25 dzieci, możesz dotyczą Cię uproszczone przepisy. Np., nie musisz zapewniać oddzielnej toalety pracownikom i osobom nie pełnosprawnych, nie musisz zapewniać możliwości otwierania 50% powierzchni okien).
Spełnienie wymagań przeciwpożarowych potwierdza się decyzją komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
Rozwiń listę, by zobaczyć, jaki dokumenty będzie chciał zobaczyć wójt/burmistrz/prezydent miasta.
Kserokopia decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego lub dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec którego organ nadzoru budowlanego w terminie nie wniósł sprzeciwu.
Opis lokalu wraz z rysunkami rzutów, w tym informacje dotyczące liczby i wielkości (w m²) pomieszczeń z uwzględnieniem przeznaczenia pomieszczeń.
Kserokopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu.
Kserokopia decyzji dot. spełniania wymagań przeciwpożarowych.
Kserokopia badania bakteriologicznego wody.
Kserokopia protokołu natężenia oświetlenia światłem sztucznym oraz wydajności i hałasu wentylacji mechanicznej lub klimatyzacji (jeżeli taka występuje).
Kserokopia protokołu potwierdzającego prawidłowość działania instalacji wentylacji grawitacyjnej.
Kserokopię decyzji o zatwierdzeniu zakładu zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Kserokopia umowy na wywóz śmieci
Wykształcenie kadry w klubie dziecięcym
Osoba kierująca pracą klubu dziecięcego
Osobą kierującą pracą w klubie dziecięcym może być osoba posiadająca kwalifikacje opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, które są wymienione poniżej.
Opiekunem może być osoba, która :
Uwaga! Jeden opiekun może sprawować opiekę nad maksymalnie 8 dzieci, a w przypadku gdy w grupie znajduje się dziecko niepełnosprawne lub dziecko wymagające szczególnej opieki maksymalnie nad 5 dzieci. Opiekun zobowiązany jest do odbycia co 2 lata szkolenia z udzielania dziecku pierwszej pomocy. Szkolenie nieodpłatnie zapewnia podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcego.
Dyrektor klubu dziecięcego
Dyrektor musi:
wykształcenie wyższe i co najmniej 3 lata doświadczenia w pracy z dziećmi;
wykształcenie średnie lub średnie branżowe oraz 5 lat doświadczenia w pracy z dziećmi.
Uwaga! Każda osoba pracująca w żłobku:
musi być niekarana,
jej nazwisko nie może widnieć w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,
nie może mieć zawieszonych/ograniczonych/odebranych praw rodzicielskich,
musi wypełniać obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony.
Wyżywienie
Żłobek i klub dziecięcy zapewniają przebywającym w nim dzieciom wyżywienie zgodne z wymaganiami dla danej grupy wiekowej wynikającymi z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej, opracowywanych przez Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła w Warszawie.
Rodzice są zobowiązani do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym.
W żłobku i klubie dziecięcym zapewnia się dzieciom możliwość higienicznego spożywania posiłków.
Wpisz swój klub do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Prowadzenie klubu dziecięcego, jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, Nr 239 poz. 1593) i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Ze względu na regulowany charakter działalności, podmioty, który chce prowadzić klub dziecięcy powinien złożyć wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Rejestr prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce prowadzenia klubu dziecięcego. Wpisu do rejestru dokonuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Do wniosku musisz dołączyć:
numer NIP lub/i REGON
oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych,
oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie,
oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy,
Comments