Naucz mnie robić to samemu, czyli kilka słów o żłobkach Montessori.
Poszukiwanie pracy bywa żmudnym zajęciem i psuje smak nawet najlepszej kawy.
Ale od masz nas?
Poszukujesz pracy uszytej na miarę? Chcesz podjąć praktyki w ciekawym miejscu?
Nasz drogi słuchaczu, ten artykuł jest dla Ciebie!
Z myślą o słuchaczach naszego kursu Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym, przygotowałam serię artykułów, które pomogą znaleźć idealne zajęcie.
W poprzednich odcinkach serii:
CV opiekuna w żłobku - krok po kroku. - instrukcja CV, które porwie serce nawet najbardziej opanowego dyrektora ;)
Baza żłobków w Toruniu - lista wszystkich toruńskich żłobków; żeby korzystało Ci się wygodnie, napisałam, w której dzielnicy Torunia znajduje się żłobek; w artykule znajdziesz takie informacje jak; strona WWW żłobka, lokalizacja, nr telefonu i adresy e-mail .
Ukończyłam kurs opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym. I co dalej? - o alternatywnej formie opieki nad dzieckiem do lat 3, czyli o wioskach.
Dziś kolejne miejsce z niezwykłą filozofią! - żłobki Montessori. Czy żłobek Montessori jest idealnym miejscem dla Ciebie?
Zapraszam do lektury.
Czym jest Montessori?
Naturalne zainteresowania dziecka. Niezależność i samodzielność dziecka. Szacunek.
To trzy filary Montessori.
W filozofii Montessori w centrum stawiane są naturalne zainteresowania dziecka. Zainteresowania te wykorzystywane są do procesu nauki.
Opiekun jest towarzyszem, który wspiera naukę samodzielności dziecka, nie wyręcza, pozwala mu działać, np. dziecko samo nakrywa do stołu.
Jak wygląda praca w żłobku Montessori?
W jaki sposób osiągane są cele?
Tajemnica tkwi w organizacji samej sali i zachowaniach opiekunów.
Organizacja sali w duchu Montessori
Żłobek Montessori ma rozwijać niezależność i samodzielność dziecka! Cały żłobek jest skrojony na miarę możliwości małego człowieka.
Żłobek Montossori jest przystosowany do wzrostu i potrzeb dziecka - począwszy od wysokości mebli, przez przejrzyste podzielenie przestrzeni na kąciki tematyczne, po zabawki i pomoce dydaktyczne, do których każde dziecko ma swobodny dostęp.
To oznacza, że w zasadzie nie ma tu czynności, której dziecko nie mogłoby wykonać samo!
Meble i wszystkie inne przedmioty są na takiej wysokości, że dziecko może samo po nie sięgnąć i skorzystać.
Dzięki jasnemu podziałowi przestrzeni dzieci łatwo się w niej odnajdują i zaspokojona jest ich naturalna potrzeba porządku. Dziecko może samo zdecydować, czym chce się bawić, z jakich pomocy dydaktycznych chce skorzystać.
Przestrzeń podzielona jest na działy edukacji Montessori:
Kącik życia praktycznego – przestrzeń, w której dzieci uczą się, w jaki sposób dbać o siebie i otoczenie, w którym się znajdują, np. dmuchania nosa, czyszczenia butów, zamiatania, czy podawania posiłków.
Kącik sensoryczny – przestrzeń wypełniona pomocami dydaktycznymi, które stymulują zmysły, np. puszki szmerowe, woreczki zapachowe, materiały o różnych fakturach itp.
Kącik matematyczny – przestrzeń wypełniona pomocami dydaktycznymi, które rozwijają umiejętności matematyczne tj. sekwencja, symbole, cyfry, i pojęcie ilości.
Kącik sztuki i kultury – tu znajdują się pomoce dydaktyczne, dzięki którym dzieci zapoznają się ze zwyczajami i kulturą swojego kraju i doświadczają sztuki np. poprzez malowanie, lepienie z gliny, taniec, uczenie się gry na instrumentach.
Kącik językowy – tu znajdują się przede wszystkim książki z fotografiami. Często dzieci w żłobkach Montessori mają kontakt z jakimś językiem obcym – zależy to od oferty danej placówki.
Każdy przedmiot uczy konkretnej umiejętności lub zapoznaje dziecko z konkretnym pojęciem. Np. klocki do budowania wieży służą wyłącznie do budowania wieży. Są w jednym kolorze i nie dźwięczą, dzieci nie uczą się na nich liczyć itp. Materiały są ułożone na półkach od najłatwiejszych do najtrudniejszych, w koszyczku lub na tacy i dziecko wie, że właśnie tam powinno je odłożyć. Jest pełna jasność co do zasad panujących w przestrzeni, dlatego dzieci nie czują się zagubione i łatwo koncentrują się na aktywności.
Oprócz tego jest też przestrzeń na tzw. dużą motorykę, czyli plac zabaw albo sala, gdzie dziecko może się wspinać się i zjeżdżać i oraz ogródek, w którym zazwyczaj mogą sadzić rośliny i o nie dbać.
Dorosły świat w wydaniu mini, czyli organizacja zajęć w żłobku.
Maria Montessori zauważyła trzy istotnie rzeczy:
dziecko uczy się poprzez zabawę,
dziecko woli naśladować działania dorosłych, niż bawić się tradycyjnymi zabawkami,
dziecko łatwiej uczy się, gdy coś go zainteresuje,
Np. przesypując kaszę z jednego naczynia do drugiego, ćwiczy koordynację ręka-oko, rozwija zmysł słuchu, czuje ciężar naczynia itd.
W żłobku Montessori dziecko ma do dyspozycji sprzęty codziennego użytku w wersji mini. Bezpieczne noże, którymi mogą kroić owoce, małe szklanki i miseczki do zmywania, małe zmiotki, którymi mogą zmieść okruchy. Ma to podwójne znaczenie - z jednej strony dziecko ćwiczy koordynację ruchową i uczy się samodzielnie wykonywać podstawowe codzienne czynności.
Co istotne, dziecko samo wybiera, co chce dziś robić. Jedynymi ściśle kontrolowanymi przez opiekuna czynnościami jest poranne przywitanie, posiłki i praktykowanie lekcji ciszy.
Zadaniem nauczyciela jest wspieranie dziecko w nauce samodzielności i podążanie za jego zainteresowaniami.
W grupie znajduje się zazwyczaj kilkoro dzieci na jednego nauczyciela, zazwyczaj są to dzieci, które potrafią już chodzić.
Żłobki Montessori w Toruniu
Jeśli chcesz zatrudnić się lub odbyć praktyki w żłobku Montessori w Toruniu, sprawdź ofertę tych żłobków:
U Artystów - adres: Mariana Jaroczyńskiego 4a, Telefon: 798 773 371, e-mail: zlobekuartystow@gmail.com
Akademia Montessori Koala - adres: ul. Adama Asnyka 6A; telefon: 532 264 633; e-mail: biuro@akademiamontessori.eu
Comments