top of page

Dziecko mnie nie słucha - co mogę zrobić? BlaBlaizmów stopowanie cz.2

Wiesz już, że dziecko nie słucha, gdy nie dostrzegasz jego emocji. Wyrzuciłeś/-aś z arsenału ostrzeżenia, rozkazy, groźby i inne BlaBlaBla? Przed Tobą druga odsłona skutecznej komunikacji z dzieckiem. Zapraszam!


Kod dostępu nr 1 Dziecko Cię posłucha, jeśli je zainteresujesz.


Co najbardziej interesuje dziecko w wieku żłobkowym? Śmiech i zabawa! Jak to osiągnąć? - śpieszę z dwoma sposobami.


Techniki o żartobliwym charakterze:
    - obowiązek zamień w zabawę
    - obowiązek zamień w grę

Niech przedmioty w żłobku ożyją. Głodne pudła na zabawki mogą zażądać tubalnym głosem: „Nakarm nas klockami! Chcę te zielone!”. Porzucone buty zapiszczą "Tak nam chłodno i pusto bez Twoich stópek". Co zyskujesz? Zaintrygowane, uśmiechnięte dziecko, czyli Graal dla opiekunów w żłobku.

Inną techniką o żartobliwym charakterze jest zamiana nudnego zadania w wyzwanie albo grę. Np., „Jak myślicie? Ile sekund zajmie ci wrzucenie brudnych rzeczy do kosza? Dwadzieścia? Oj, chyba nie. Dwadzieścia sekund nie wystarczy. Okej, warto spróbować. Do dzieła… gotowi… start!".



Kod dostępu nr 2 Dziecko Cię posłucha, jeśli dasz mu możliwość wyboru



"Chcesz przebyć drogę do butów, skacząc jak żabka czy wijąc się jak wąż ssssssss? "



Kod dostępu nr 3 Daj dziecku informację zamiast BlaBlaizmu

Zamiast mówić: „Znów nie zakręciłeś kleju. Wspaniale!”, udziel informacji: „Klej szybko wyschnie, jeśli go nie zakręcisz”.


Kod dostępu nr 4 Dziecko posłucha, jeśli opiszesz...

Posprzątaj to albo schowam farby”, opisz: „Farba cieknie”. Jeśli, to obowiązek dziecka jest bardziej skomplikowane, pochwal postępy prac, np.: „Widzę, że odłożyłeś na miejsce prawie wszystkie samochody i klocki! Została tylko jedna wywrotka i kilka klocków”.



 Opisz, co czujesz.

Istotny punkt. Nie jest tak, że jako nauczyciel w żłobu nie masz prawa, by poczuć złość, irytację, zmęczenie z powodu zachowania dziecka... a ono powinno to wiedzieć. Zadbaj o to, żeby unikać sformułować "denerwuję się, gdy Ty popychasz inne dziecko". Lepiej powiedzieć - "Kiedy widzę, jak jedno dziecko robi krzywdę drugiemu, to jestem zła!" .



Zaproszenie

Nasz  kurs opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym zawiera wiedzę, dzięki której łatwiej osiągniesz porozumienie z maluchami. W ITW rozumiemy, że "kod dostępu" do wartościowej i satysfakcjonującej relacji z dzieckiem to m.in. wzbogacanie słownika opiekuna o bardziej precyzyjne sformułowania niż "niegrzeczne dziecko"



Interesują Cię inne wpisy w serii? Zapraszam!


Do następnego przeczytania! Paulina


bottom of page