5 najczęściej wykorzystywanych metod w żłobku, sprawdź czy je znasz.
Dziś sprawdzę, które metody prowadzenia zajęć w żłobku podbijają polskie Internety.
W jaki sposób?
Krok 1. Przeanalizuje 5 najwyżej wypozycjonowanych wyników wyszukiwania Gooogle'a na zapytanie „metody pracy w żłobku".
Krok 2. Wypiszę wszystkie metody, które pojawiają się w tym tekstach.
Krok 3. Sprawdzę, które 5 metod pojawia się najczęściej.
Zapraszam do czytania!
Najpopularniejsze metody pracy w żłobku
Procedura wyłonienia 5
Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne | + | + | | + | + |
Metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana | + | + | | | |
Kinezjologia edukacyjna P. Dennison | + | + | | | |
Metoda ekspresji ruchowej C. Orffa | + | + | | | + |
Metoda aktywności wg. M. & CH. Knillów | + | + | + | | + |
Metoda polisensorycznego oddziaływania na jednostkę | + | + | | | |
Metoda malowania 10-cioma palcami | + | | | | |
Metoda Klanza | + | + | + | + | + |
Bajkoterapia | + | + | + | + | + |
Metoda NDT Bobath | + | | | | |
Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Straus | + | + | | + | + |
Pedagogika zabawy | | + | | | |
Metoda opowieści ruchowej J.C. Thulin | | + | | | |
Metoda gimnastyki rytmicznej A. & M. Kniessów | | + | | | + |
Metoda dobrego Startu | | + | + | | + |
| Tekst 1 | Tekst 2 | Tekst 3 | Tekst 4 | Tekst 5 |
Na pierwszym miejscu uplasowały się ex aequo metody: metoda Klanza i bajkoterapia.
Na drugim zaś: metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, metoda aktywności według M. & Ch. Knillów oraz metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss.
Dziś opowiem Wam krótko o pięciu pierwszych bohaterskich metodach.
Chcesz przeczytać dalszą część podsumowania? Kliknij w grot strzałki!
W trzech tekstach pojawiła się wzmianka o metodzie ekspresji ruchowej Carla Orffa oraz metodzie dobrego startu Marty Bogdanowicz. W dwóch przeczytamy zaś o: metodzie ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana, kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona, metodzie polisensorycznego oddziaływania na jednostkę oraz metodzie gimnastyki rytmicznej A. & M. Kniessów. W jednym z tekstów przeczytaliśmy o: metodzie malowania dziesięcioma palcami, metodzie ndt bobath (neurodevelopmental treatment), pedagogice zabawy i metodzie opowieści ruchowej J.C. Thulin.
Bajkoterapia
Opiekun wprowadza elementy bajkoterapii w dwóch sytuacjach:
jako metodę relaksującą i wyciszającą po zabawie,
w odpowiedzi na trudne emocje lub zachowanie dziecka.
Jeśli chcesz wykorzystać bajkę jako narzędzie wyciszenia, zadbaj o towarzystwo kojącego zapachu i uspokajającej muzyki.
W poprzednich artykułach mówiłam wychowawczej użyteczności bajki. Zebrałam dla Ciebie listę książek. które:
pomogą, gdy dziecko czuje się zagrożone [kliknij mnie].
wspierają prawidłowy rozwój psychiczny [kliknij mnie].
wspierają prawidłowy rozwój emocjonalny [kliknij mnie].
Dlaczego bajka działa? Bajka pomaga dziecku w rozwijać inteligencję, porządkować i rozumieć emocje, daje sposoby na rozwiązanie problemów. Bajki dotykają ważnych obszarów takich jak: zazdrość, odwaga, złość, tolerancja, wdzięczność, rywalizacja między rówieśnikami, agresja, lęk i wiele innych. Wymienione problemy przeżywają bohaterowie bajek, zazwyczaj zwierzątka albo zabawki. Maluszek identyfikuje się z tym bohaterem, który w jakiś sposób jest mu najbliższy, co pomaga mu przezwyciężyć lęk związany z różnymi sytuacjami, czy zrozumieć daną kwestię.
Metoda KLANZA
W naszym zestawieniu córka jest popularniejsza od swojej matki. KLANZA powstała na kanwie założeń pedagogiki zabawy, dziś już nieco zapomnianej matce metod, które opierają się na zabawie. .
W Metoda KLANZA zabawa jest jednym ze sposobów wychowania i rozwoju dziecka. Poprzez zabawę dorosły przekazuje dziecku wiedzę i pomaga wykształcać nowe umiejętności; taka komunikacja może przebiegać w rozmaitych formach: werbalnie (słowa), niewerbalnie (ekspresja ciała tj. taniec, ruch), muzykowanie, drama itd. To właśnie dzięki zabawie dzieci poznają siebie, odkrywają świat i uczą się komunikacji, nie tylko z rówieśnikami, ale także z dorosłymi.
„Powiedz mi, a zapomnę – pokaż, a zapamiętam – pozwól wziąć udział, a zrozumiem”
Zabawy odbywają się głównie przy użyciu okrągłej, dość dużej (od 3 do 5 metrów średnicy) chusty animacyjnej, podzielonej na równe, kolorowe części. Dzieci mogą się bawić, stojąc dookoła chusty (np. imitując falujące morze), biegając z nią (wówczas chusta imituje sieć rybacką, balon, spadochron itp.) albo chowając się pod nią. Są to oczywiście jedynie przykładowe zabawy przy użyciu chusty „Klanzy”, w rzeczywistości jest ich zdecydowanie więcej.
Rodzaje zabaw w metodzie KLANZA (kliknij grot strzałki, jeśli chcesz dowiedzieć się o rodzajach zabaw)
zabawy integrujące dziecko z grupą i otoczeniem
zabawy relaksacyjne, wykorzystujące ruch, taniec, gest, likwidujące napięcie mięśni i napięcie psychiczne
zabawy ułatwiające wprowadzanie tematu, pozwalające poznać odczucia, doświadczenia, potrzeby i oczekiwania członków grupy
gry dydaktyczne - przedstawienie problemu i poszukiwanie rozwiązań według proponowanych reguł
gry dyskusyjne - analizowanie danego problemu a różnych stron z włączeniem doświadczenia i dotychczasowej wiedzy
metody ułatwiające przekaz informacji zwrotnej, sygnalizujące indywidualną reakcję i odczucia poszczególnych osób
drama - wykorzystująca gry z podziałem na role jako wstęp do omówienia konkretnego problemu
zabawy umożliwiające samoocenę, poznanie własnej hierarchii wartości, własnych spontanicznych zachowań
Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
To autorski zestaw ćwiczeń ruchowych, dzięki którym maluch ma lepiej poznać samego siebie, nawiązać relację z innymi, rozwinąć orientację przestrzenną, wykorzystywane są do tego ruch i dotyk.
Kliknij w grot strzałki, aby przeczytać o rodzajach ruchu w metodzie Weroniki Sherborne.
ruch prowadzący do poznania własnego ciała – ruchy w tej kategorii pozwalają na stopniowe poznanie ciała z naciskiem na: stopy, kolana, nogi, biodra, bo na nich opiera się ciężar ciała – ich kontrola jest ważna
ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem fizycznym (cel: wykształcenie orientacji w przestrzeni)
ruch wiodący do wytworzenia się związku z drugim człowiekiem – pozytywne kontakty z drugim człowiekiem
ruch prowadzący do współdziałania w grupie
ruch kreatywny – np. taniec wyzwolony ma na celu pomóc wyrazić siebie
Ćwiczenia dostosowane są do wieku rozwojowego dziecka i bazują na jego ulubionych zabawach, jak wszelkiego typu „przewalanki”, baraszkowanie czy turlanie się po podłodze.
Metoda aktywności według M. & Ch. Knillów
Każda sesja kontaktu polega na wykonywaniu wspólnie aktywności zgodnie z muzyką i instrukcjami odtwarzanymi z płyty CD, w bliskim kontakcie fizycznym. Przykładowo program wprowadzający zawiera: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, klaskanie, głaskanie głowy, głaskanie brzucha, relaksację. Sesja w zależności od programu trwa od ok. 8 do ok. 20 minut.
Sesji zawsze towarzyszy specjalnie skomponowana muzyka, która rozwija się zawsze w tym samym kierunku: relaksująca -> bardziej rytmiczna -> intensywna -> lżejsza -> spokojna.
Kliknij w grot strzałki, jeśli chcesz poznać wersje programów Knillów
Programy Knillów – tzw. Programy Aktywności mają 6 wersji
Program wprowadzający
Program I – aktywności koncentrują się na ćwiczeniu górnej partii ciała
Program II – aktywności koncentrują się na ćwiczeniu dolnych partii ciała
Program III – wymaga większej sprawności i umiejętności koncentrowania uwagi niż pierwsze 3 programy
Program IV – najbardziej zaawansowany, dużą rolę odgrywa własna inicjatywa dziecka np. taniec
Program specjalny – przeznaczony dla dzieci ze znaczną niepełnosprawnością ruchową
Metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss.
Słuchanie muzyki tą metodą integruje różne formy aktywności: granie, tańczenie, mówienie krótkich wierszy lub wyliczanek, rytmiczne powtarzanie prostych gestów, próby śpiewania linii melodycznych słuchanych utworów, czy też rytmiczne snucie dowolnej opowieści. Największą radością dzieci jest, gdy mogą obcować z muzyką, aktywnie wchodząc w różne role (dyrygent, muzyk) przy użyciu różnych rekwizytów (instrumenty, pałeczki, krążki). Wychowankowie działają, słuchając muzyki, poznają dzieło, doświadczają jego dynamiki, tempa, rytmu i przeżywają „na sobie”, reagując ruchem, słowem.
Comments