• Martyna Chełkowska

Moi wychowankowie są ode mnie tylko 3 lata młodsi! Jak wypracować sobie autorytet w grupie?

Moi wychowankowie są ode mnie tylko 3 lata młodsi! Jak wypracować sobie autorytet w grupie?



Praca na koloniach zaraz po skończeniu szkoły średniej to całkiem dobry pomysł na „najdłuższe wakacje życia”, to również dobry pomysł na wakacyjną pracę podczas przerwy na studiach. Pracując jako wychowawca w tak młodym wieku, może zdarzyć się sytuacja, że jeszcze niedawno sami byliśmy wychowankami, a teraz mamy być odpowiedzialni za innych. Jak sobie z tym poradzić i co zrobić, żeby nasi podopieczni nas nie lekceważyli? Będziemy szczerzy i powiemy Wam, że nie ma jednej recepty na wyrobienie sobie respektu wśród dzieci, wpływa na to ogromna ilość czynników i nie jesteśmy w stanie wymienić wszystkich. Ale jako, że sami zaczynaliśmy pracę w bardzo młodym wieku możemy co nieco podpowiedzieć na co zwrócić uwagę, żeby utrzymać tzw. „dyscyplinę”




Jasno wytyczone zasady



Przede wszystkim regulamin, tam powinny być wszystkie zasady obozowe. Dlatego tak ważne jest, żeby zapoznać z nim dzieci już pierwszego dnia. Możecie nawet odegrać z dziećmi scenki przedstawiające jego poszczególne punkty. Jeśli nie przekonuje was regulamin uczestnika przygotowany przez organizatora stwórzcie z grupą wasz regulamin. Lepiej jeśli nazwiecie to kontraktem, regulamin brzmi bardzo urzędniczo. Jeśli dzieci będą miały wpływ na to jakie zasady panują na obozie chętniej będą ich przestrzegać. Postarajcie się, aby nie było w nim tylko zakazów, bardziej zwróćcie uwagę na to co dzieci mają robić, a nie czego nie wolno. Od razu ustalcie z dziećmi konsekwencje nie przestrzegania zasad.


Chwalenie nie karcenie


Pamiętacie jak w szkole jak zrobiliście coś dobrze to nikt nic nie mówił, ale jak poszło wam coś nie tak to od razu byliście karceni. Chodzi nam w tym punkcie o to, że dzieci lubią być chwalone i dopingowane. Jeśli częściej będą od Was słyszały, że robią coś źle niż dobrze nie będą się dobrze bawić, tym bardziej nie będą chciały was słuchać. Oczywiście jeśli dzieje się coś złego musicie reagować, pamiętajcie jednak żeby reagować też jak dzieją się fajne rzeczy.


Wspólne zainteresowania z grupą


Im lepsze będziecie mieli relacje ze swoją grupą wychowanków tym łatwiej będzie wam zbudować sobie autorytet. Wspólne zainteresowania bardzo zbliżają. Przed wyjazdem zobacz czym interesują się aktualnie dzieci, pooglądaj najpopularniejsze bajki, zobacz jacy youtuberzy są na topie, w co najchętniej grają dzieciaki. Złapanie wspólnego języka z podopiecznymi jest bardzo ważne w budowaniu relacji. Także jeśli nie wiesz kto to Roksana Węgiel i co znaczy wolmo to polecamy nadrobić wiedzę.



Nie bagatelizowanie problemów


Często problemy dzieci są błahe, a przynajmniej tak się wydaje nam „dorosłym”. Zapominamy jednak jak to było mieć 12, 16 lat. Najczęściej jeśli dziecko nie przestrzega zasad to ma jakiś problem, a jeśli nam go nie wyjaśni bo uzna, że uważamy go za nieważny to nam o nim nie powie. W konsekwencji jego zachowanie się nie zmieni. Jest to cały łańcuch zależności, jeśli będziemy mieli problemy dzieci totalnie gdzieś, albo co gorsza będziemy je wyśmiewać- stracimy ich zaufanie. A bez zaufania dzieci nie mamy szans na jakikolwiek autorytet.


Wyciąganie konsekwencji


Pamiętajcie, że jeśli ustalicie z dziećmi zasady na początku wypoczynku i ich konsekwencje to trzeba się tego trzymać. Jeśli ustaliliście, że w przypadku kiedy ktoś łamie regulamin- ponosi ustalone konsekwencje, to musicie to egzekwować. Jeśli dzieci poczują, że za łamanie zasad nie spotykają ich żadne konsekwencje, nie będą miały powodów by się ich trzymać. Polecamy trzymać się też tego nazewnictwa, bo nie jest to kara, a konsekwencje ich działań.


Wspomaganie się autorytetem kierownika i reszty kadry


Jeśli macie bardzo duży problem z zapanowaniem nad grupą pamiętajcie, że nie jesteście w tym sami. Często zespoły na obozach są bardzo zróżnicowane. Poroście o pomoc starszego stażem wychowawcę lub kierownika. Jeśli dzieci ewidentnie nie chcą was słuchać, posłużcie się autorytetem kierownika. Z racji tego, że ma on większą moc sprawczą łatwiej egzekwować mu dyscyplinę.


Kontrakty


W przypadku jeśli dziecko naprawdę zachowuje się źle i wyczerpaliście wszystkie możliwe konsekwencje, musicie poinformować o tej sytuacji rodzica. Najczęściej będzie to w momencie, gdy dziecko otrzymało już upomnienie wychowawcy i otrzymuje upomnienie kierownika. Warto wtedy ustalić z rodzicem, że wraz z kierownikiem podpiszecie kontrakt, w którym dziecko zobowiązuje się do poprawy zachowania, ale jest to jego ostatnia szansa. W razie jeśli coś się stanie lub będziecie zmuszeni by usunąć dziecko z obozu, bo np. bije innych i zagraża bezpieczeństwu reszty uczestników wypoczynku. Jest to dokument potwierdzający, że zastosowaliście procedury dyscyplinujące.



Mówić na ty, czy nie?


Często w przypadku rozmowy o autorytecie wychowawcy dostajemy to pytanie. Mówienie na ty skraca dystans i sami nie zalecamy tego. Niektórzy przechodzą ze swoimi wychowankami na „ty” i jest to ich decyzja, jeśli czują się z tym komfortowo to ok. My jednak tej praktyki nie stosujemy.



Będąc bardzo młodym w każdej pracy jest trudno, co więcej wypracowanie sobie autorytetu w grupie kolonijnej nie należy do najłatwiejszych, niezależnie od wieku. Mamy nadzieję, ze nasze wskazówki choć trochę Wam w tym pomogą.

241 wyświetlenia

biuro.itw@gmail.com

tel. 668-378-550

  • w-facebook
  • Instagram Social Icon

© 2018 Mariusz Gorzycki